Beveco rondt uniek Leidsche Rijn Centrum project af

Afgelopen mei heeft burgemeester van Utrecht Jan van Zanen een van de grotere bouwprojecten van Nederland officieel geopend: Leidsche Rijn Centrum. Terwijl bovengronds mensen winkelen, werken en wonen, ligt onder de grond een 250 meter lange tunnel verborgen. Van daaruit wordt het grootste deel van alle winkels bevoorraad. Onzichtbaar voor het winkelend publiek, maar scherp in de gaten gehouden en gereguleerd via moderne automatisering vanuit de beveiligingsloge.

Ruim tien jaar geleden zocht de gemeente Utrecht een manier om de, destijds nieuwe, wijk Leidsche Rijn te verbinden met het centrum van Utrecht. Leidsche Rijn Centrum werd de oplossing: een nieuw stadscentrum waar wonen, winkelen, werken en uitgaan samenkomen. In 2008 won a.s.r. Vastgoed Projecten , in samenwerking met Vesteda, de Europese aanbesteding om het nieuwbouwproject te ontwikkelen.

Uniek systeem

Omdat wonen, winkelen en werken in het stadscentrum dicht op elkaar plaatsvinden, ontstond al snel de wens voor ondergrondse bevoorrading. “Dit is voor Nederland een uniek distributiesysteem. Vanuit een 250 meter lange tunnel van twee rijbanen, die we ook de expeditiestraat noemen, komen chauffeurs in het ondergrondse expeditiehof waar zij parkeren”, legt Paul van Nes van a.s.r. Vastgoed Projecten uit. “Via één van de vier grote expeditiegangen lopen zij vervolgens naar de achterkant van de winkel die ze bevoorraden. Twee derde van de 125 winkels in Leidsche Rijn Centrum ontvangt via deze ondergrondse straat zijn voorraden.” Het expeditiehof heeft aan het einde een rotonde, zodat vrachtwagens kunnen draaien en via de tunnel weer vertrekken.

Veilig en gemakkelijk

Chauffeurs krijgen toegang tot de tunnel en de expeditiehof via een intercomsysteem die hen in contact brengt met de meldkamer. a.s.r. wilde die procedure voor zowel chauffeurs als medewerkers in de meldkamer zo veilig en gemakkelijk mogelijk maken. Leendert in’t Veld, projectmanager bij Beveco: “Siemens leverde alle basisinstallaties voor de besturing in de tunnel en het expeditiehof, zoals de brandwerende roldeuren, slagbomen, verkeerslichten en brandmelders. Vervolgens zocht a.s.r. een manier om al die installaties vanuit de meldkamer te kunnen beheren. Om dat mogelijk te maken, moest er een koppeling komen tussen alle installaties van Siemens en het managementsysteem in de meldkamer.”

Via een muisklik

Via dat managementsysteem, dat Beveco ontwikkelde, zien de medewerkers in de meldkamer een grafische weergave van de belangrijkste onderdelen in de expeditiehof. Dit zijn onder meer de speedgate, de slagboom, de roldeuren en de verschillende verkeerslichten. Via camerabeelden kunnen de beveiligers een vrachtwagen zien naderen. De chauffeur meldt zich aan via de intercom. Heeft een winkel die chauffeur inderdaad aangemeld dan opent de beveiliger de slagboom. Dat gaat heel eenvoudig met één muisklik. Op de monitor, gekoppeld aan het managementsysteem, klikt de beveiligingsmedewerker de grafische weergave van de slagboom aan, waarna de verkeerslichten en andere barrières automatisch op het juiste moment worden geschakeld. Wanneer nodig is het ook mogelijk om met één muisklik separaat de speedgate of roldeur te openen of sluiten.

Snel geregeld

“Voor ons was dit een interessant project”, zegt Leendert in ’t Veld enthousiast. “Het maken van dergelijke koppelingen is onze specialiteit. Ook prettig is dat a.s.r. ons alle vertrouwen gaf. Dat bleek bijvoorbeeld ook toen wij op een vrijdagavond bij het expeditiehof de vraag kregen of we een aantal nog ontbrekende kabels van derden konden aanbrengen. Wij hebben op dat moment een paar telefoontjes gepleegd en maandagochtend om 7.00 uur was onze onderaannemer (HIG) aanwezig en diezelfde ochtend was het geregeld. Wij konden het doen en de opdrachtgever vertrouwde erop dat we ook dat goed zouden regelen.”

Is dit artikel interessant?