Al sinds de bouw in 1996 biedt WTC Schiphol Airport veiligheid, comfort en uitstekende service voor ondernemers die er kantoorruimte huren en hun bezoekers. Op de ongeveer 71.000 m2 bvo van het kantorencomplex huren veel internationale bedrijven en vliegmaatschappijen een kantoor. In een gebouw waar veiligheid hoog in het vaandel staat, is het gebruik van een efficiënt gebouw management systeem (GMS) vanzelfsprekend. WTC Schiphol Airport is al bijna twintig jaar een tevreden gebruiker van het GMS van Beveco. Onlangs kreeg het pand een webversie van het GMS, wat bediening en beheer van onder meer toegangscontrole en intercoms nog gemakkelijker maakt.

Wie de hoofdingang van WTC Schiphol Airport betreedt en de roltrap naar de derde verdieping neemt, wordt welkom geheten door medewerkers van de Hospitality Desk. De gastvrouwen daar nemen de huurders van het kantorencomplex allerhande werk uit handen. Ze brengen kleding naar de stomerij, ze hebben diverse kranten in de aanbieding en ze hebben bijvoorbeeld ook handdoeken voor wie gebruik wil maken van de douchegelegenheid. Wat ze óók doen, is technische ondersteuning bieden via het bedieningspaneel bij de Hospitality Desk. Met het gebouw management systeem van Beveco dat daarop draait, bedienen de gastvrouwen heel eenvoudig diverse systemen zoals de mindervalidenliften, verlichting, toegangscontrole- en intercoms van hoofdentrees. Het GMS visualiseert ook diverse veiligheidssystemen, zoals die van het branddetectiesyteem. Van alle acht kantoortorens van WTC Schiphol Airport kun je via het Beveco-systeem per verdieping een brandmelding zien als daar sprake van zou zijn. Ook het noodverlichtingssysteem is erin geïntegreerd, waardoor medewerkers van het WTC op Schiphol preventief in de gaten kunnen houden of het noodverlichtingssysteem correct werkt.

Altijd en overal bedienbaar
“Stel dat iemand in een rolstoel zich via de intercom meldt bij één van de daartoe geschikte ingangen in de parkeergarage, dan stuurt een medewerker van de Hospitality Desk via het bedieningspaneel de lift alvast de kant op van die bezoeker. Daarna wordt de betreffende lift naar de 3e verdieping gestuurd, de verbindende laag tussen alle torens ”, vertelt Arie Kraaijenoord, technisch manager van WTC Schiphol Airport. “Het systeem van Beveco is heel intuïtief bedienbaar. De knoppen op het bedieningspaneel zijn aan te passen, bijvoorbeeld als je een ander logo of icoon wilt, en ook het overzichtsscherm is te veranderen.”

Arie Kraaijenoord begon zijn carrière bij het WTC op Schiphol toen het gebouw net nieuw was. “Het GMS van Beveco zat er toen al”, vertelt hij. “In die tijd was het nog standaard dat een dergelijke bediening via knoppen ging. Een systeem dat we nu hebben, met beeldscherm en muisbediening, was eind jaren ‘90 erg geavanceerd. Beveco komt regelmatig langs om het GMS een upgrade te geven. Op die manier beschikken we altijd over de nieuwste software, en het systeem krijgt wanneer nodig ook nieuwe hardware. Daarnaast onderzoeken we samen steeds de mogelijkheden van wat we nog meer kunnen toevoegen aan het Beveco-systeem. Onlangs hebben we bijvoorbeeld een webversie van het GMS gekregen, zodat we de functies altijd en overal kunnen bedienen. Zo is het systeem zelfs na twintig jaar nog steeds up-to-date en modern.”

Nieuwe functie geïnstalleerd
Ook in de controlekamer van SDBV (Schiphol Dienstverlening B.V.) in WTC Schiphol Airport hanteren ze het GMS van Beveco. Recent is daar weer een nieuwe functie op geïnstalleerd: als iemand ergens in het pand een nooddrukker indrukt, waarmee je in een noodsituatie een deur naar buiten opent, licht een icoon van die nooddrukker op het scherm in de controlekamer oranje op. Op dit moment onderzoeken WTC Schiphol Airport en Beveco samen wat daarmee nog meer mogelijk is, zoals wat er precies moet gebeuren als een nooddrukker oranje oplicht. Moet de beveiliging er bijvoorbeeld een pushbericht over krijgen?

Pushberichten in de app
Behalve de webbased versie van het systeem kreeg WTC Schiphol Airport onlangs ook een app in gebruik waarop medewerkers die dat nodig hebben het systeem kunnen bedienen en beheren. Daarmee kunnen deze gebruikers ook pushberichten krijgen op hun smartphone of tablet. Beveiligers kunnen via de app bijvoorbeeld de camerabeelden oproepen. Kraaijenoord: “Stel we krijgen in de app een pushbericht dat een bepaalde nooddrukker is ingedrukt, dan kunnen we via die app de camerabeelden oproepen van de bijbehorende deur. Als we dan zien dat er niets geks aan de hand is, hoeven onze beveiligers niet direct naar die deur te lopen om te controleren. Die functie geeft ons extra flexibiliteit, en het bespaart ons tijd.”

Toekomstvisie WTC
WTC Schiphol Airport biedt haar klanten goede voorzieningen waarbij de aandachtpunten hospitality, gemakt, comfort, en veiligheid voorop staan. WTC Schiphol Airport maakt onderdeel uit van Schiphol AirportCity waar steeds meer slimme technologieën worden gestimuleerd en geïmplementeerd. Hierbij kijkt ook WTC Schiphol Airport eerst naar betere benutting van al bestaande technieken. Waar mogelijk wordt het aangevuld met nieuwe technieken, zoals Internet of Things-achtige (IOT) zaken en mogelijkheden om met smartphones van huurders en bezoekers informatie te delen om de beleving in het gebouw nog verder te optimaliseren. Door toepassing hiervan ontstaan er mogelijkheden zoals bewegwijzering in het gebouw, informatiedeling over bezette ruimtes en bediening van de aanwezig technieken met de eigen telefoon.

Ook hier voorziet Arie Kraaijenoord weer toevoegde waarde van de samenwerking met Beveco, die als spin in het web de touwtjes in de handen heeft en waarmee ook de Hospitality Desk eenvoudig haar weg vindt.

Waardevolle ervaring
Arie Kraaijenoord is zeer te spreken over het GMS en de samenwerking met Beveco. “Als wij ons afvragen hoe we iets kunnen toepassen of oplossen, dan is Beveco een goede gesprekspartner met volop waardevolle ervaring. Ze kunnen ons dankzij die ervaring goed helpen.”

Vragen over dit project?
Neem contact op met onze adviseur:

Johan Both

+31 (0)186 65 90 30 sales(at)beveco.nl